Kort fortalt
Når du skal beslutte dig for, hvilken løsning du vil bruge til opladning af din elbil, bør du tage højde for dit kørselsbehov, din mulighed for hovedsageligt at lade derhjemme om natten og hvor stor en værdi, du tillægger en fast månedlig pris. En elbillist med et gennemsnitligt kørselsbehov vil det meste af tiden lade hjemme. Opladning på farten vil typisk ske i forbindelse med længere ture i forbindelse med højtider eller kør selv ferier hvor opladningen typisk foregår i udlandet.
For langt de fleste elbilister kan det derfor ikke svare sig med en abonnementsløsning på opladning. Man bør i stedet få installeret en ladeboks hjemme og have et forbrugsafregnet abonnement til opladning på farten.
I takt med at elbiler bliver mere udbredte, står flere bilejere over for valget mellem forskellige opladningsløsninger. En central beslutning er valget mellem en “all inclusive” abonnementsordning, hvor man betaler en fast månedlig pris for ubegrænset opladning, og en forbrugsafregnet løsning, hvor man betaler pr. kWh forbrugt. Begge løsninger har sine fordele og ulemper, som vi vil udforske i denne artikel.

En af de største fordele ved en fast månedlig betalingsplan er, at den gør dine opladningsudgifter forudsigelige. Hvis du har et stort kørselsbehov, kan dette give ro i sindet, da du ikke behøver at bekymre dig om udgifterne ved hver opladning. Denne forudsigelighed opmuntrer muligvis også til mere brug af din elbil, da bekymringer om rækkevidde og opladningsomkostninger minimeres.
På den anden side er der visse betænkeligheder at tage højde for. For dem, der ikke har et udpræget højt kørselsbehov eller oftest har mulighed for at oplade deres bil hjemme til en lavere pris, er en “all inclusive”-model en dyrere løsning end nødvendigt. Dertil kommer, at mange abonnementsordninger er bundet til specifikke netværk af ladestandere, hvilket begrænser din fleksibilitet og valgmuligheder for opladning, når du er på farten. I de seneste år er der også begyndt at opstå kødannelser hos de store udbyderes hurtigladere og man kan derfor komme til at opleve ekstra ventetid, hvis man har abonnement hos en meget populær udbyder.
Ved kørsel i udlandet er der ikke noget vundet ved en “all inclusive” aftale, da du meget sjældent vil opleve, at dit abonnement kan bruges uden for landets grænser. Har man hang til kør-selv-ferier er det vigtigt at være opmærksom på dette.
Endvidere kan der opstå en tendens til overforbrug, hvor ejere af elbiler måske oplader med større strømstyrke (hastighed) end faktisk nødvendigt. Dette er ikke kun dårligt for batteriets levetid, men det kan også have en negativ indvirkning på miljøet.
Sammenfattende bør valget af en “all inclusive”-opløsning vejes nøje mod dine specifikke kørevaner og opladningsbehov. Mens det kan tilbyde stor bekvemmelighed og forudsigelighed for nogle, vil det for de fleste resultere i unødige udgifter og begrænsninger.
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
| Forudsigelige omkostninger | Måske dyrere på lang sigt |
| Ubegrænset adgang | Begrænset fleksibilitet |
| Enkelthed | Overforbrug |
En af de primære fordele ved forbrugsafregnet opladning er den økonomiske effektivitet for dem, der har et mere gennemsnitligt kørselsbehov eller som hovedsageligt kan oplade deres bil hjemme til lavere priser pr. kWh. Ved kun at betale for den mængde strøm, der faktisk bruges, kan de fleste ejere af elbiler potentielt spare penge sammenlignet med “All inclusive”/fastpris-abonnementsmodeller. Desuden tilbyder denne betalingsmetode en høj grad af fleksibilitet. Uden bindinger til specifikke netværk af ladestandere, har man friheden til at vælge opladningssteder baseret på laveste pris og endnu vigtigere på bekvemmelighed.
For lejlighedsvise brugere, der måske ikke har brug for at oplade ofte, undgår man med forbrugsafregnet opladning at betale for en tjeneste, der ikke fuldt ud udnyttes. Dette kan gøre løsningen ideel for dem, der kun sjældent behøver at benytte offentlige ladestationer.
En ulempe ved forbrugsafregnet opladning er, at det er er vanskeligt at budgettere. Opladningsudgifter kan svinge betydeligt fra måned til måned afhængigt af brug og valg af opladningsstationer, vejret og elprisen, hvilket potentielt kan skabe økonomisk usikkerhed.
Endvidere kan prisen pr. kWh ved offentlige ladestationer være højere end gennemsnittet, især under spidsbelastningsperioder. Dette kan gøre opladning på disse tidspunkter betydeligt dyrere end en fast månedlig abonnementspris, hvilket er en vigtig overvejelse for dem, der ofte er afhængige af offentlig opladning.
Slutteligt så stiller forbrugsafregnet opladning krav om en vis grad af administration fra brugerens side. At holde styr på hver opladningssession og håndtere flere betalingsmetoder kan være besværligt og tidskrævende. Dette administrative bøvl kan være en væsentlig ulempe for nogle brugere.
| Fordele | Ulemper |
|---|---|
| Betal kun for forbrug | Uforudsigelige omkostninger |
| Fleksibilitet | Potentielt dyrere per opladning |
| Ingen overflødig betaling | Administrativt bøvl |
[…] anbefaler: Ladeabonnement eller ej? Find den bedste forsikring til elbil De billigste elbiler på vejene i Danmark Derfor skal du lease […]
[…] Se også: Skal du have abonnement på opladning eller ej? […]
[…] Se også: Ladeabonnement eller ej? […]
[…] Vi anbefaler: Se kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027 Ladeabonnement eller ej? […]
[…] Se også: Ladeabonnement eller ej? […]