Elbil som firmabil

Kort fortalt

Flere virksomheder overvejer at tilbyde deres medarbejdere elfirmabiler. Det er nyt for mange, så hvordan det fungerer i praksis? I denne artikel belyser Vi de mange overvejelser og spørgsmål der opstår omkring firmabil på el for at løsningen fungerer for både medarbejderen og arbejdspladsen.

Valg og opsætning af ladeboks hos medarbejderen

Har medarbejderen adgang til at parkere på sin egen bopæl kan arbejdsgiver stille en ladeboks til rådighed på medarbejderens bopæl. På den måde kan medarbejderen lade sin firmabil når strømmen er billigst – normalt om natten, samt altid starte arbejdsdagen med et fuldt opladet batteri. Det er en win-win for alle parter. Medarbejderen skal ikke bruge arbejdstiden på at lade, arbejdsgiveren sparer både tid og penge og ved at lade bilen om natten belaster man også elnettet mindre end ved ladning i spidsbelastnings perioder

Tjekliste for valg af ladeløsning

  1. Vælg en førsteklasses ladeboks En ladeboks giver dig online adgang og vigtige funktioner. Det er en investering i fremtiden, din dagligdag og dit hjem.
  2. Mulighed for fjernaflæsning af strømforbruget samt medarbejder afregning ved hjemmeladning. Det kræver p.t. bestemte typer ladebokse, hvor tidsforbrug og strømpriser automatisk kan aflæses. Som eksempel er TakeCHARGEpro førende med sådanne medarbejder afregnings løsninger
  3. Vælg én pålidelig leverandør Undgå problemer på kort og lang sigt. Vælg en erfaren ladeoperatør med mange års ekspertise indenfor ladeløsninger. Sørg for, at leverandøren har en solid økonomi med henblik på refusion og sikkerhed samt har ekspertise til at yde kompetent support så ladestanderne forbliver i drift.
  4. Pas på den kunstigt lave priser – det kan blive dyrt Spar ikke på den korte bane på en pakkeløsning, den bliver ofte dyrere over tid. Dels hvis man bliver bundet i 5-6 årige perioder, hvis man er tvunget til at købe strøm af et bestemt elselskab som kræver 25-50 øre overpris pr kwh. eller hvis man er tvunget til at betale et dyrt abonnement i mange år for leje af udstyret. Man skal vurdere en ladeløsning på baggrund af totalomkostningerne på ladeløsningen over tid. (TCO) og ikke lade sig friste af tilbud med lavere startomkostninger.   Hvis et tilbud virker for godt til at være sandt, er det sandsynligvis også sådan.
  5. Fleksibel el-aftale Hvis du har en fastprisaftale, bør du overveje at ændre den til en fleksibel aftale. Udnyt muligheden for at vælge frit mellem el-selskaber. Vær opmærksom på, hvad du betaler for strømmen, da indkøbsprisen ikke altid er det samme som spotprisen. Ofte frister selskaber med lavere etablingsomkostninger mod at man bindes til dyrere elaftaler og dyrere leje aftaler.
  6. Medfølger ladestanderen i prisen for dine firma elbiler? Vær opmærksom på, om det er en god forretning for dig. Undersøg, hvad prisen er uden ladestanderen inkluderet, da det måske er billigere at købe den separat.Når du først har valgt en ladeløsning, kan det være vanskeligt og måske også dyrt at skifte – især hvis ladeløsningen er låst til én leverandør.
  7. Betal kun for det, du bruger Fastprisabonnementer har fået kritik fra Konkurrencestyrelsen. De er normalt kun gunstige for en lille gruppe. Der er ofte kompleksitet med mange forudsætninger og regler, som gør det uoverskueligt.En gennemsnitlig elbil bruger 2.600 kWh om året, hvilket svarer til en månedlig udgift på 380 kr. ved en pris på 1,75 kr. pr. Lader medarbejderen derhjemme, kan prisen være endnu lavere.
  8. Frihed til at vælge mellem ladeoperatører Vælg en løsning, der giver dig større fleksibilitet ved muligheden for at benytte alle offentlige ladestandere, og ikke kun dem fra én bestemt ladeoperatør. Hermed kan du minimere risiciene for at holde i kø til tvungne ladestationer og dermed kan spare tid til glæde for dig og arbejdsgiveren.
  9. Køb i stedet for at leje Lejeaftaler binder dig og kan være ufordelagtige. Hvis muligheden er der, bør du købe ladeløsningen.
    Her er et eksempel på en ladeløsning over 5 år:
    • Leje: Opstartspris på 1999 kr. og 189 kr./md. Samlet udgift (inklusive evt. nedtagning ved lejeudløb, normalt omkring 2000 kr.): 15.229 kr.
    • Køb: Opstartspris på 7.999 kr. + 59 kr./md. (refusions abonnement): 11.539 kr.
    • Forskel: 3.690 kr + extra besparelse på den billigere strøm fra det elselskab du selv har valgt.
 

 

Valg af ladeboks/løsning

Benytter din virksomhed et leasingselskab til jeres flådebiler, kan leasingselskabet evt. hjælpe jer med at vælge en ladeoperatør. Hos nogle operatører lejer man ladeboksen og hos andre køber man ladeboksen. Det er jeres valg og I kan med fordel besøge artiklen om fordelene ved at eje sit lade anlæg vs at leje.

Nogle bilforhandlere har aftale med ladeoperatører om tilbudsgivning og opsætning af ladeanlæg

Når arbejdspladsen har valgt, hvilken operatør den vil benytte, kan arbejdspladsen betale for at få opsat ladeboksen hos medarbejderen, alt efter hvilken aftale der bliver indgået mellem arbejdspladsen og medarbejderen, medmindre dette indgår i købs-/lejeprisen. Det samme gælder hvis boksen en dag skal tages ned.

Hvis der skal installeres flere ampere og evt. en ny eltavle, vil der være en udgift forbundet med det. De ekstra ampere vil forblive i husstanden ved ophørt ansættelsesforhold og arbejdspladsen skal derfor have en holdning til  hvem, der skal betale den udgift – arbejdspladsen eller medarbejderen.

Hvis du som medarbejder afslutter dit ansættelsesforhold.

Hvis der er opsat en ladeboks hos en dig som medarbejder og du stopper i virksomheden, kan man få operatøren til at tage ladeboksen ned igen. Det skal der, i nogle tilfælde, betales et gebyr for, og hos andre indgår det i købs-/abonnementsprisen.

Hvis virksomheden betaler for ladeboksen hos medarbejderen, og medarbejderen overtager ladeboksen indenfor 6 måneder efter opsætning, vil medarbejderen blive beskattet af den. Overtager medarbejderen ladestanderen efter 6 måneder, skal der ikke betales skat af den. Forhør dig altid hos din skatterådgiver elller hos SKAT for de seneste opdaterede regler.

Ladning udenfor medarbejderens bopæl

Der er ofte en økonomisk fordel ved at medarbejderen lader så meget som muligt derhjemme, da det som hovedregel er billigst. Der kan dog være tilfælde hvor ladning på farten vil være nødvendigt. Skal medarbejderen lade udenfor virksomheden eller hjemmet er der tre forskellige muligheder:

  • Medarbejderen udstyres med et ladebrik til de forskellige ladenetværk. Ladekortet fungerer som ved fossile firmabiler, hvor fakturaen indsendes direkte til virksomheden, så medarbejderen skal ikke have et udlæg. Det samme gælder ladebrikkerne til de forskellige ladeoperatører.
  • Anvender medarbejderen i stedet sit eget kreditkort eller en app med sit kreditkort tilknyttet, vil udgiften skulle laves som et udlæg. Har medarbejderen et firmakort, kan virksomheden spare administrationen af udlæg.

Ved nogle bilmærker får man en ladebrik til et specifikt ladenetværk med i prisen, som giver adgang til fordelagtige ladepriser på udvalgte ladestandere, et eksempel har været Tesla med deres Super Charger netværk.

 

Aflæsning af privat og erhvervsmæssigt forbrug

Hvis elbilen anvendes til både privat og erhvervsmæssig brug, eller der er flere elbiler i husstanden, skal disse forbrug aflæses separat. Hos nogle operatører kan man oprette en ”gæstebruger” til ladeboksen, som man kan anvende når man skal lade til erhvervsbrug. Man kan også fastsætte en fast pris for gæstebrugeren i tilfælde af, at man har variabel strømpris. Lader man til privat forbrug kan man stadig få den variable strømpris. Denne funktion understøttes af flere operatører.

Hvis husstanden har variable strømpriser, kan det nemlig være svært at forudse hvad udgiften for hjemmeladning vil være. Derfor kan der være smart, at medarbejderen fastsætter en fast pris for strømmen, i overensstemmelse med virksomheden, som medarbejderen indmelder til denne. På den måde får virksomheden en forventet udgift, som denne kan budgettere ud fra. Denne funktion understøttes af flere operatører.

Har medarbejderen og virksomheden fastlagt en fast pris per kWh, kan I sammen, ud fra det forventede forbrug, udregne hvad udgifterne til ladning vil være og refundere beløbet til medarbejderen. Hos nogle operatører kan man selv vælge tilbagebetalingstaksten, så man undgår at få for lidt i refusion.

Som noget nyt kan enkelte ladeoperatører tilbyde nem og administrationsfri afregning af strømforbrug mellem arbejdsgiver og medarbejderen. Derved slipper medarbejderen for manuelt at dokumentere sine udgifter til strøm. Strømforbruget registreres automatisk og arbejdsgiver får månedligt en forbrugs oversigt og kan godtgøre medarbejderen. Et eksempel på dette er TakeCHARGEpro.

Refusion af elafgift

Prisen for strøm udgøres at flere dele. Når du betaler for en kWh, opdeles den i følgende dele:

  • Produktion af strøm samt abonnement hertil
  • Distribution af strøm (nettarif) samt abonnement hertil
  • Transmissionsafgift
  • Elafgift
  • Moms

Du kan læse mere om hvordan prisen for en kWh struktureres her, samt se et eksempel nederst på denne side.

Du kan ved at have en operatør eller serviceudbyder til at administrere din ladeboks, få refusion for elafgiften. Refusionen varierer fra operatør til operatør.

Der kan være situationer, hvor medarbejderens samlede refusion fra operatøren/serviceudbyderen og virksomheden er lavere end den pris, som medarbejderen har betalt til sit elselskab. I sådan et tilfælde er det op til medarbejderen og virksomheden at finde ud af, hvordan den meromkostning skal dækkes.

Der kan også være situationer, hvor det modsatte sker, nemlig hvor medarbejderens samlede refusion fra operatøren/serviceudbyderen og virksomheden er højere end den pris, som medarbejderen har betalt for strømmen. I disse tilfælde er det medarbejderens ansvar at indberette fortjenesten til skat.

Overvejelser og tjekliste:

  1. Rækkevidde og opladningsinfrastruktur: Det er vigtigt at overveje, om elfirmabilerne kan opfylde virksomhedens kørselsbehov. Hvilken rækkevidde har bilerne, og er der tilstrækkelig opladningsinfrastruktur tilgængelig på arbejdspladsen og andre nødvendige destinationer?
  2. Opladningsfaciliteter: Hvordan skal opladningsfaciliteterne på arbejdspladsen organiseres? Skal der installeres ladestationer, og i så fald hvor mange og hvor skal de placeres?
  3. Omkostningsbesparelser: Hvilke omkostningsbesparelser kan virksomheden opnå ved at skifte til elfirmabiler? Dette kan omfatte besparelser på brændstofomkostninger og reducerede vedligeholdelsesomkostninger.
  4. Incitamenter og støtteordninger: Er der incitamenter eller støtteordninger til rådighed fra regeringen eller lokale myndigheder for at fremme brugen af elfirmabiler? Disse kan omfatte skatteincitamenter, subsidier til køb af elfirmabiler eller støtte til etablering af opladningsinfrastruktur.
  5. Medarbejderaccept og bekvemmelighed: Er medarbejderne villige til at skifte til elfirmabiler, og er deres kørselsbehov kompatible med de tilgængelige elfirmabiler? Det er vigtigt at sikre, at medarbejderne er komfortable med at bruge elfirmabiler og har den nødvendige support og uddannelse til at gøre det.
  6. Miljømæssige fordele: Hvordan passer elfirmabiler ind i virksomhedens overordnede bæredygtighedsstrategi? At skifte til elfirmabiler kan hjælpe med at reducere virksomhedens CO2-fodaftryk og bidrage til miljøbeskyttelse.
  7. Dataindsamling og rapportering: Hvordan vil virksomheden indsamle data om elfirmabilerne, herunder kørselsmønstre, opladningsvaner og vedligeholdelsesbehov? Effektiv dataindsamling og rapportering kan hjælpe med at optimere elfirmabilernes ydeevne og omkostningseffektivitet over tid.

Disse er blot nogle få overvejelser, der kan være relevante, når man implementerer elfirmabiler i en virksomheds flåde. Det er vigtigt at gennemføre en grundig analyse og planlægning for at sikre en problemfri overgang og maksimale fordele for både virksomheden og dens medarbejdere.

 

TakeCHARGE Pro rådgiver dig om el-firmabils ladeløsninger

  • Spar tid med en fuld automatiseret medarbejder afregning
  • Adskil let privatbils og firmabil opladinger
  • Hurtig onboarding
  • Præcis afregning til medarbejderen for al forbrugt strøm
0
    0
    Din kurv
    Kurven er tomTilbage til shop